نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 70
زمان انتشار: 13 دی 1396 11:53:00

چراغ نگرانی را خودتان خاموش کنید!

مثل همیشه سوئیچ را چرخانده و پس از مکث کوتاهی استارت می زنید، چراغ های نشانگر به جز هشدار سیستم ABS خاموش می شوند. نگران می شوید. چه باید کرد؟ تعمیرگاه مجاز بهتر است یا مکانیک حرفه ای؟
چراغ نگرانی را خودتان خاموش کنید!

 مجله ماشین/ مثل همیشه سوئیچ را چرخانده و پس از مکث کوتاهی استارت می زنید، چراغ های نشانگر به جز هشدار سیستم ABS خاموش می شوند. نگران می شوید. چه باید کرد؟ تعمیرگاه مجاز بهتر است یا مکانیک حرفه ای؟ اما خودتان هم می توانید دست به کار شده و با رعایت نکاتی که در پی خواهد آمد به رفع عیب اقدام کنید. 


وقتی سوئیچ را می چرخانیم؛ کامپیوتر ABS خود به خود فعال شده و مدار را بررسی می کند. اگر اطلاعاتی از سیستم دریافت نشود، چراغ مربوطه با روشن ماندن، به راننده هشدار می دهد.  
سیستم ضد بلوکه یک نیروی کمکی ترمز است. هرچند ترمزگیری بدون آن هم امکان پذیر بوده، اما بروز عیب در آن را باید جدی گرفت، زیرا در ادامه ممکن است با مشکلات بیشتر و غیرقابل پیش بینی مواجه شوید. 
 
اقدامات اولیه برای رفع عیب
 
اولین کاری که باید انجام گیرد، خاموش کردن خودرو و دوباره استارت زدن است. اما اگر شرایط تکرار شد و چراغ روشن ماند، باید به‏طور جدی آن را مورد بررسی قرار دهید.
اگر پدال بیش از اندازه پایین رفته و یا لنت هنگام ترمزگیری صدا داشته باشد، چراغ ترمز روشن می‏شود.
چنانچه نیاز به تعویض روغن ترمز دارید، از ورود هوا به سیستم کنترل کننده ABS تا حد امکان جلوگیری کنید. 
اگر چراغ ABS هم چنان روشن مانده است، باید تعمیرگاهی پیدا کنید که به ابزار اسکن ارتباط با سیستم کنترل کننده ABS مجهز باشد. مکانیک می‏تواند با ابزار اسکن( دیاگ)، کد خرابی را که در حافظه دستگاه وجود دارد پیدا کرده و با استفاده از آن متوجه شود که کدام بخش از ترمز به بازدید نیاز دارد.
در بعضی از انواع اتومبیل ها شما می‏توانید بدون استفاده از دیاگ، به کدهای تشخیص خرابی سیستم ضد بلوکه دسترسی پیدا کنید. در چنین وضعیتی، چراغ هشداردهنده به صورت مشخص روشن و خاموش شده و خرابی سیستم را هشدار می دهد.    
اگر به کد خرابی دسترسی نداشته و تنها هشدار برای شما همان چراغ روشن است، ابتدا فیوز واحد ABS را بررسی کنید. اگر سالم بود، با استفاده از دستورالعمل تعمیر و نگهداری، میزان ولتاژ را در نقاط مختلف و همینطور حسگرها مورد بررسی قرار دهید. محل اتصال کابل اصلی به واحد کنترل‏کننده سیستم ضد بلوکه، یکی از بخش‏هایی است که شما باید به آن توجه کنید. بهتر است آن را جدا کرده و با استفاده از یک اسپری تمیزکننده نقاط اتصال را زنگ‏زدایی کنید. 
 
مشکلات جدی تر
 
اگر کنترل کننده ABS سالم بود و جدا کردن و اتصال مجدد کابل اصلی آن مشکلی را حل نکرد، حسگرهای سرعت را بررسی کنید، به‏خصوص اگر مشکل سیستم، بعد از سفر در جاده برفی یا زمین خاکی به وجود آمده باشد.  
در بخشی از بلبرینگ یا اکسل یک چرخ دنده وجود داشته که درست در کنار آن حسگرهای کنترل کننده سرعت قرار دارد. مهره ‏های چرخ را شل کرده، چرخ مقابل را بلوکه کرده و زیر خودرو جک بزنید و پس از آن به انجام بازدید از حسگر کنترل کننده سرعت چرخ و کابل آن بپردازید. چنانچه حسگری شل شده، وجود نداشته و یا کابل آسیب دیده باشد، در این صورت مشکل را پیدا کرده‏اید. 
درز میان حسگر و چرخ دنده را کنترل و تنظیم کنید. نحوه انجام آن در کتابچه تعمیر و نگهداری مشخص شده است. در موارد نادر، چرخ دنده از طریق شکسته شدن و افتادن یک یا چند تا از دنده‏های آن، آسیب‏دیدگی را نشان می‏دهد. 
در خودروهای دیفرانسیل جلو در چنین شرایطی باید اکسل‏های جلو را تعویض کرد، زیرا چرخ دنده معروف به Tone Wheel مستقیماً به اکسل ماشین کاری شده است. اگر کابل متصل به حسگر دارای یک بست در محفظه‏ چرخ باشد، آن را جدا کرده و با استفاده از یک اهم متر، حسگر را کنترل کنید. 
اگر چراغ ABS همچنان روشن مانده، واحد کنترلی را با حوله تمیز نموده و به دقت آن را بررسی کنید، سیستم‏های هیدرولیکی و الکترونیکی را بررسی نموده و به‏عنوان آخرین راه‏حل، واحد کنترلی را تعویض کنید.   
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس