نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 71
زمان انتشار: 13 دی 1396 13:22:00

تست میتسوبیشی ASX مدل 2017

ASX یا همان RVR ژاپنی‏ها (در بازار ژاپن و کانادا) از سال 2012 تا کنون میهمان بازار کراس‏اوورهای ژاپنی کشور بوده و به پاس ورود دومین فیس لیفتش در ایران به سراغ تست این تازه وارد جذاب می‏رویم.
نویسنده: سید سروش سیدی
تست میتسوبیشی ASX مدل 2017

 مجله ماشین/  قطعاً شما هم تا کنون نامی از RVR به سمعتان نرسیده است. فرزندی از خاندان میتسوبیشی که ما در بازار خودمان ASX صدایش می‏زنیم. این محصول از سال 2010 تا به امروز روی خط تولید قرار دارد و تا به حال دو فیس لیفت مختلف را پشت سر گذاشته است. ASX یا همان RVR ژاپنی‏ها (در بازار ژاپن و کانادا) از سال 2012 تا کنون میهمان بازار کراس‏اوورهای ژاپنی کشور بوده و به پاس ورود دومین فیس لیفتش در ایران به سراغ تست این تازه وارد جذاب می‏رویم. 


نسل سوم ASX روی پلت‏فرم GS میتسوبیشی بنا شده، پژو 4008 و سیتروئن C4 هم به طور مشترک روی همین سازه ساخته شده‏اند. اوت لندر و لنسر هم در خانواده میتسوبیشی از همین استخوان‏بندی بهره گرفته‏اند. از آن جایی که نمونه‏های اولیه وارد شده به کشور را مورد آزمون و تست فنی قرار داده بودم، لذا با همان ذهنیت به سراغ اتاق جدید این ماشین به امید برطرف شدن ضعف‏هایش می‏روم. مدل‏های 2012 از کشش نامناسب پیشرانه، کمبود فضای سرنشینان عقب، ایزوله نامناسب و طرح ضعیف کابین رنج می‏بردند. 
اتومبیل مورد نظر ما تازه تحویل مالک شده و پس از شماره گذاری تنها 180 کیلومتر کارکرد دارد. به محض دریافت سوئیچ خودرو از مالک برای یک آزمون جامع چند ساعته از او جدا می‏شوم. علیرغم این که نگارنده در انتخاب این خودرو دخیل بوده‏ام، اما پرداختن به جزئیات طراحی اتاق جدید امری واجب بود. 
طراحان میتسوبیشی هر آن چه را که به اخموتر شدن ASX کمک می‏کرد، در پوزه این کراس‏اوور به کار بردند. دو نوار U شکل کروم که تا امتداد مه‏شکن‏های دوار ادامه پیدا کرده، حالا دیگر خط مَشی این برند شده است. کاپوت کمی پف کرده‏تر شده و حس عضلانی‏تری دارد. چراغ‏ها تنها در زمینه گرافیک داخلی دچار تغییرات مختصری شده‏اند. به کناره‏ها که بروید به جز رینگ‏های 18 اینچی مشترک با اوت لندر، تمام المان‏ها همان‏ هستند که در نمونه‏های قبلی مشاهده می‏شد. البته اغماض است که در مورد عضلانی‏تر شدن گلگیرها صحبتی به میان نیاوریم. 
به نمایی عقب می‏رویم که تنها تفاوت محسوسش جا به جایی مه‏شکن‏های افقی با دو مه‏شکن دوار در دو گوشه پایینی سپر است. در مدل‏های 2017 دستگیره‏ها کرومی شده‏اند و آنتن معمولی سقف جایش را به یک آنتن کوسه‏ای داده است. 
در را که باز کنید حالا با حجم وسیعی از تغییرات البته نسبت به نمونه‏های اولیه مواجه می‏شوید. غربیلک فرمان جدید میتسوبیشی با طرح پلاستیکی مشکی براق و چرم، ادوات مربوط به بلوتوث و سیستم صوتی تصویری را روی خود جای داده است. صفحه کیلومتر شمار و دور شمار موتور، بدون هیچ تغییری هم چنان همان طرح قدیمی و کسالت آور را عرضه می‏کنند. 
پَدِل شیفترهای بلند پشت فرمان اگر کارایی واقعی و لازم را نداشته باشند اما طراحی هیجان‏انگیزی دارند. ورودی‏های سیستم تهویه و ادوات مربوط به تنظیم آن بدون تغییر مانده‏اند. کنسول وسط طرح پلاستیکی مشکی براق را در دور تا دور خود می‏بیند که سعی می‏کند حس لوکس‏تری به اتومبیل هدیه کند. سقف پانوراما ASX که با نام Moon Roof از آن یاد می‏شود به صورت سراسری میلیون‏ها کیلومتر آسمان آبی را برایتان به نمایش می‏گذارد. 
پیاده شدم تا ضعف قدیمی ASX را این بار در نسل جدیدش بسنجم. فرزند کوچک میتسوبیشی هنوز هم در زمینه فضای سرنشینان بالاخص فضای سر با مشکل جدی مواجه است، تا آن جا که اگر قدی بالای 180 سانتی‏متر داشته باشید، تقریباً نمی‏توانید پشت راننده ASX بنشینید. 
از حیث فضای بار هم چون دیگر اعضای خانواده‏اش آن چنان حجم چشمگیری در اختیارتان نمی‏گذارد. مگر این که صندلی‏های ردیف دوم برای رسیدن به فضای 1475 لیتری خوابانده شوند. 
وقتی روی کاتالوگ خروجی پیشرانه را دیدم تا حدودی مایوس شدم، زیرا تمامی اعداد ارقام دست نخورده باقی مانده‏اند. برای تست آزمون‏های فنی منطقه‏ای در حومه بابل را انتخاب کردم که مسیری است با پیچ‏های تند و مسیرهای صاف برای به چالش کشیدن تمام پارامترهای فنی این کراس‏اوور کوچک!
روی کاغذ رژیم 30 کیلوگرمی ASX را که دیدم انتظار داشتم تا این کاهش وزن پُلی باشد برای تغییرات مثبت این دورگه ژاپنی. خوشبختانه انتظار بی‏جایی نبود، زیرا حالا اوت لندر اسپرت آمریکایی‏ها اندکی سریع‏تر و گوش به فرمان‏تر شده است. اگر با نمونه‏های قبلی این ماشین رانندگی کرده باشید، به وضوح این موضوع را درک خواهید کرد و حالا دیگر خیالتان جمع است که در مسافرت با خانواده در سربالایی‏ها گرفتار نمی‏شوید. 
به کارگیری جعبه دنده CVT جدا از مزایای منحصر به فردش، حس بی‏لذتی و کندی را هم چنان منتقل می‏کند. هرچه هست با مشارکت پیشرانه 2000 سی‏سی 147 اسب‏بخاری خود می‏تواند در کمتر از 7/10 ثانیه تجربه رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت را فراهم کند. ضعفی که در نمونه‏های اولیه این ماشین آزاردهنده به شمار می‏رفت، عایق‏بندی نامناسبش بود که در هنگام شتاب‏گیری‏ها غیر قابل تحمل می‏شد، اما در اتاق جدید می‏توان گفت تا حد زیادی این مسئله کم شده است. 
آرایشی که میتسوبیشی برای سیستم تعلیق این دورگه انتخاب کرده، نمونه مک فرسون استرات و چند اتصالی است. قبل از این که در مورد سواری آن برایتان بگویم، در یکی از پیچ‏های تند آخر مسیر که قبل از ورود به آن با مسیری صاف رو به رو هستیم، سعی می‏کنم با سرعت بالایی وارد پیچ شوم.
ASX به لطف آرایش تعلیق و لاستیک‏های پهن‏تر 225 توانسته در زمینه هندلینگ موفقیت تازه‏ای کسب کند. دوباره به مسیر شهری برمی گردم جای که مالکین بیش از سایر مناطق در آن رانندگی می‏کنند. میتسوبیشی مزیت رینگ‏های 18 اینچی را در زمینه هندلینگ و زیبایی به نرمی سواری در شهر ترجیح داده است. البته که سیستم تعلیق جدید هم در این امر بی‏تاثیر نیست اما دیگر نمی‏شود از ASX به عنوان یک کراس‏اوور نرم و راحت یاد کرد. 
همین طور که در مورد سواری این اتومبیل نظر می‏دادم گاه گداری به کامپیوتر سفری نگاه می‏انداختم که عدد 10 لیتر را به نمایش گذاشته بود. به جاده که برگشتم با ریسِت کردن کامپیوتر سعی داشتم تا به پایین‏ترین عدد ممکن برسم اما هر چه سعی کردم نتوانستم رقمی کمتر از 5/5 لیتر را ثبت کنم. البته رسیدن به این عدد هم مستلزم رعایت شدید تمام نکات رانندگی صحیح است. 
فرزند جدید ژاپنی‏ها 60 میلی‏متر در طول، 40 میلی‏متر در عرض و 30 میلی‏متر در ارتفاع رشد را به خود می‏بیند، لیکن کنترل آن در تمام نقاط به سهولت صورت می‏گیرد. جدای از آن که میتسوبیشی برایتان دوربین و سنسورهای دید عقب را هم تدارک دیده است. 
ترمزها در ترافیک و قطعاً سرعت‏های بالا سربلندتان خواهند کرد ولی نکته‏ای که به آن وارد است، درگیر شدن لنت‏ها تا میانه‏های فشردن پدال ترمز است. فرزند 7 ساله میتسوبیشی توانسته در یکی از تست‏های برفی در مناطق سردسیر به رکورد ترمزگیری روی یخ نائل آید. 
از همه مزیت‏های ‏ای اس ایکس که بگذریم به مبحث قیمت که می‏رسیم دوباره بر سر خرید آن به فکر فرو می‏رویم. آیا این محصول به اندازه 36 میلیون تومان از رقیبی هم چون نیسان جوک 6/1 لیتری برتر است؟ آیا در زمینه امکانات و اعتبار برند به همین اندازه برتری دارد؟ در جواب باید بگویم خیر! هر چند که میتسوبیشی موتور حجیم‏تری دارد و قطعا طراحی همه پسندتری را به خود می‏بیند، اما با توجه به لیست امکانات دو کراس‏اوور و برتری و معایب آن‏ها، میتسوبیشی قافیه را به نیسان می‏بازد. 
البته این موضوع را به قطعیت در ماه‏های آینده و فروش گسترده‏تر هر دو اتومبیل می‏توان اثبات کرد. 

                       مشخصات فنی ASX 2017 Mitsubishi

آرایش موتور و تعداد سیلندر

4 سیلندر خطی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2000

ضریب تراکم

یک به 10

قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

148/6000

گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

197/ 4200

جعبه دنده

 CVT با قابلیت تعویض دنده

شتاب صفر تا 100 (روز تست) (ثانیه)

7/10

طول/عرض/ارتفاع (میلی‏متر)

1645/1811/4356

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

2670

حجم محفظه بار (لیتر)

393

حجم باک بنزین (لیتر)

63

وزن (کیلوگرم)

1410

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

5/8

 مشخصات تایر

225/55R18

سیستم تعلیق جلو/ عقب

مک فرسون استرات / چند اتصالی

قیمت در بازار جهانی (دلار)

21 هزار و 995

قیمت در داخل کشور (میلیون تومان)

173

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس