نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22183
زمان انتشار: 12 آبان 1399 10:39:00

رقابت نیسان GTR با پورشه کاررا 4 و موتورسیکلت هوندا CBR1000

یادش بخیر چند سال پیش خودروی اسپرت 485 اسب‏ بخاری نیسان GTR چند صباحی در تهران مهمان مجله ماشین بود که آنرا با پورشه 911 کاررا 345 اسب‏ بخاری مقایسه کردیم.
رقابت نیسان GTR با پورشه کاررا 4 و موتورسیکلت هوندا CBR1000

 مجله ماشین - GTR مورد بررسی از پیشرانه 8/3 لیتری تویین توربو با توان 485 اسب ‏بخار سود می‏ برد، البته برای سال 2011 گونه ارتقاء یافته ‏ای از GTR با پیشرانه 530 اسب ‏بخاری نیز ارائه شده که در ادامه توان آن به 550 اسب ‏بخار نیز رسید. خودرویی که در تست 400 متر توسط نشریه موتور ترند آمریکا برتر از فراری 458 ایتالیا 570 اسب‏ بخاری ظاهر شد. (قیمت نیسان GTR با پیشرانه 550 اسب ‏بخاری 95 هزار یورو است، در حالی‏که پورشه 911 توربو S با توان 530 اسب ‏بخار 175 هزار یورو قیمت دارد).

 

GTR فعلی به نوعی نسل ششم اسکای لاین محسوب می‏شود، آخرین نسل آن در فاصله سال‏ های 1999 تا 2002 در بازار حضور داشت و مجموعاً 12 هزار و 175 دستگاه فروش کرد پس از آن تا سال 2007 زمان برد تا GTR فعلی نخست در بازار ژاپن، سپس در جولای 2008 در بازار آمریکا و سرانجام در ماه مارس 2009 در سایر نقاط جهان عرضه شود، خودرویی که اگر چه نسبت به نیاکانش با حجم بیشتری تولید می ‏گردد، اما باز هم با تولید ماهیانه کمتر از هزار دستگاه خودرویی پرتیراژ نخواهد بود.
 
 
 
نیسان دو گونه ویژه از GTR را نیز در این مدت عرضه کرده است مدل SpecV که با تغییرات ظاهری و داخلی و پیشرانه 485 اسب‏ بخاری ارائه می‏شود و گونه ویژه V VIP که روی مدل پایه 530 اسب ‏بخاری شکل گرفته و از طلای 24 عیار در تزئینات ظاهری آن استفاده شده، ضمن آنکه داخل کابین آن از مرغوبترین پوشش‏ه ای چرم و جیر است.
 
قیمت مدل 485 اسب‏بخاری هم اکنون در آمریکا 80 تا 85 هزار دلار و گونه 530 اسب‏ بخاری 90 تا 95 هزار دلار است که با این ارقام پورشه 911 توربو دست دوم هم نمی‏ توان خرید!
 
 
 
 
GTR در برخی بازارها با پسوند نام اجدادش، یعنی اسکای لاین GTR عرضه می‏شود و ژاپنی‏ ها نیز به آن لقب گودزیلا را داده ‏اند و سال‏ها ست که نیسان اسکای لاین، از خودروهای ستایش شده ژاپنی محسوب می‏شود. خودرویی که مجموعه ‏داران خودروهای اسپرت، معمولاً در کنار انواع و اقسام مدل‏ های گران قیمت فراری، لامبورگینی، پورشه و ... خود یکدستگاه از یکی از نسل‏ های آن را نیز خواهند داشت، اگر چه که شاید ارزش مادی اش چندان هم نباشد.
 
 
 
 
 
بعد از نگاهی اجمالی به GTR، ترجیح می‏دهیم برای روز آزمون یک رقیب برای آن دست و پا کنیم، اگر چه پورشه 911 کاررا 4 همچون همیشه اعلام آمادگی کرده، اما دنبال رقیبی در حد و اندازه GTR هستیم، به تمامی خودروهای موجود اعم از پلاک ملی وگذر موقت فکر می‏ کنیم. تنها خودرویی که شاید (و آن هم شاید) به GTR بتواند نزدیک شود و در ایران موجود باشد، پورشه پانامرا توربو است. اما خوب این دو به هیچ عنوان در یک کلاس قرار نمی‏گیرند، چاره چیست؟ بیشتر فکر می‏کنیم، به این نتیجه می‏رسیم که شاید گودزیلا بسیار قوی باشد اما احتمالا در مقابل آتش نمی‏تواند مقاومت کند و حالا که قرار است خودرویی از کلاس دیگر وارد آزمون شود بهتر است کلا از انتخاب رقیب خودرویی برای آن صرف نظر کرده و خود آتش را انتخاب می‏کنیم و نتیجه چیزی نیست جز نبرد آتش و گودزیلا و انتخاب ما چیزی نیست جز موتورسیکلت هوندا Fire Blade CBR1000.
 
 
 
 
حالا گودزیلا یک رقیب جدی رو در روی خود می‏بیند و باید با تمام توان خود به میدان بیاید. اکنون آنچه که در اختیار داریم عبارت است یک نیسان GTR قرمز، یک هوندای Fire Blade و یک کاررا 4 مشکی رنگ و اتوبان‏ های خلوت تهران و هنگامی که در کنار یکدیگر پارک بودند، به این موضوع فکر می‏کردیم که یک پلان از فیلم سریع و آتشین را نیز می‏توان در تهران فیلم برداری کرد! اولین چیزی که در برخورد با GTR جلب نظر می‏کند ابعاد بزرگ آن است و هنگامی که در کنار پورشه پارک است کاملاً این بزرگی به چشم می‏آید و همین موضوع باعث شده که فضای داخلی آن به نسبت خودروهای اسپرت دیگر، جادار و راحت باشد و به هیچ عنوان نیز روی هندلینگ آن اثر منفی نگذاشته است. موارد بعدی که کاملاً جلب توجه می‏ کنند اگزوزهای قطور عقب هستند که کاملاً طراحی قسمت پشت را تحت تأثیر قرار داده‏اند. در یک دید کلی در طراحی GTR شاید رگه‏ های از نیسان Z370 نیز پیدا کنید، اما در مجموع طرحی عضلانی، متناسب و کاربردی است که آن را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نخواهید گرفت و شاید تنها چیزی که در ظاهر آن جای گله باقی می‏گذارد، ارتفاع زیاد سقف و بلند بودن خودرو، نسبت به انتظاری است که از یک سوپر اسپرت می‏رود. اگر بخواهیم طرح آن را با 911 مقایسه کنیم، باید آن را با 911 توربو بسنجیم. اما در هر صورت 911 کاررا 4 هم فقط تفاوت های جزئی با توربو دارد و در حالت کلی طرح نیسان از پورشه، جسور‏تر و خشن‏تر است و شاید در کوتاه مدت جذاب‏تر باشد، اما به هیچ عنوان اصالت، پختگی، زیبایی و ماندگاری پورشه را نخواهد داشت و مطمئناً 5 سال بعد در حالی که صاحبان 911 دارند از زیبایی ماشین خود لذت می‏برند، مالکین GTR از طرح آن خسته شده‏اند، حتی اگر امروز شادتر باشند. 
 
 
حالا که از آقای لبه آتش نیز در این آزمون دعوت کرده‏ ایم، کمی هم به آن بپردازیم. این هوندا که با رنگ آمیزی تیم مسابقه‏ ای هوندا عرضه شده، به هوندا رپسول شهرت یافته است و موتور موجود از نسل قدیمی بود که در سال 2009 نسل جدید آن عرضه شده، اما بارزترین نقطه طراحی آن چراغ‏ های دوبل جلو و اگزوز زیر زین عقب بودند و همچنین رنگ ‏آمیزی هیجان‏ انگیز که حتی نگاه کردن به آن در حالی که پارک است آدرنالین خون را بالا می‏ برد. بعد از بررسی اجمالی ظاهر دو رقیب نگاهی نیز به داخل خودروها می‏ اندازیم، البته شخصاً ترجیح می‏دهم زودتر آزمون های حرکتی را انجام دهیم تا بررسی‏ های ظاهری و داخلی! از نظر فضای داخلی GTR از نظر ابعاد و کاربردی بودن کاملاً از پورشه برتر است و شاید داشبورد و قطعات داخلی کیفیت 911 را نداشته باشند، اما داخل آن کاملاً به روزتر از پورشه است و شاید آن را بتوان با کاکپیت هواپیمای جنگنده Egale- F-15 مقایسه کرد، با دید کافی و مسلط به اطراف، دسته دنده کوتاه و دریچه‏ های هوای نامتقارن آن فوق العاده هستند و نمایشگر روی داشبورد تقریباً تمامی اطلاعات اعم از دما، فشار روغن، شتاب جانبی و ... را در اختیار می‏ گذارد. 
 
 
 
 
اما اصولا علاقه ‏مندان این نوع خودروها بیشتر به دنبال مسائل دینامیکی هستند و هنگامی که پشت این خودروها هستند همه سوالشان در مورد شتاب وسرعت و ترمز و ... هستند و ندیدم کسی در مورد کیفیت چرم داشبورد زیاد سوال کند. در نهایت هر دو خودرو چه از نظر طرح ظاهری و چه داخل کابین کاملاً نمره قبولی می‏گیرند ولی هر کدام به روش خودشان. . .! حالا نوبت به آزمون‏ های جاده‏ای می‏رسد در یک سو GTR 485 اسب ‏بخاری توربو قرار دارد و در یک سو کاررا 345 اسب ‏بخاری. ضمناً این موضوع را نیز باید لحاظ کرد که GTR به علت توربو بودن در تهران افت توان کمتری دارد. تفاوت قدرت 140 اسب‏بخاری و اختلاف شتاب 3/1 ثانیه‏ای چیز کمی نیست که بتوان به سادگی از آن‏ها گذشت، دو خودرو را در کنار هم قرار داده و مجموع 830 اسب‏ بخار را کف خیابان‏ ها می‏ریزیم، اختلاف آن قدر زیاد است که حتی تصمیم به تکرار آزمون مجدد شتاب نداریم. 
 
 
 
اما در اینجا موتورسیکلت که تا اینجا فقط نظاره ‏گر بود وارد بازی می ‏شود. در اولین آزمون شتاب موتورسیکلت فاتح میدان بود، البته در حالت یک ترک و تصمیم به آزمون مجدد در حالت 2 ترک می‏گیریم باز هم موتورسیکلت با اختلاف جزئی پیش می‏ افتد. اما مطمئن باشید در سرعت‏ های بالاتر مخصوصاً 200 کیلومتر به بالا برتری با GTR است. زیرا حداکثر سرعت GTR، 310 کیلومتر و موتور 288 است و اما در مورد رانندگی با GTR، نیسان تا سرعت 100 کیلومتر از 911 سریعتر است، اما اختلاف واقعی تازه بعد از 100 کیلومتر شروع می ‏شود و هنگامی که توربوهای آن عمل می‏ کنند کاملاً فشار را بر قفسه سینه خود حس خواهید کرد. در یک مورد در سرعت 140 کیلومتر و در حالتی که سیستم کنترل پایداری خاموش بود چرخ‏ های سمت راست روی قسمت نمناک خیابان بود و هنگامی که پدال گاز را تا انتها فشار دادیم، خودرو برای یک لحظه کاملاً از مسیر خارج شد و با فرمان معکوس به مسیر برگشت، توصیه می‏کنیم به هیچ عنوان سیستم کنترل پایداری را خاموش نکنید و رانندگی با GTR کاملاً به آمادگی قبلی نیاز دارد که ما آن را با کاررا 4 بدست آورده بودیم اما باز هم به هیچ عنوان نتوانستیم از حداکثر قابلیت خودرو استفاده کنیم و اما در مورد موتورسیکلت تا سرعت 100 کیلومتر چیزی متوجه نخواهید شد، بین 100 تا 200 کیلومتر هیجان زیادی خواهید داشت و اما از 200 کیلومتر به بالا ترس بر شما غلبه خواهد کرد! 
 
در یک آزمون جداگانه با این موتورسیکلت در یک اتوبان کاملاً خلوت تصمیم به تست حداکثر سرعت گرفتیم. تا سرعت 200 کیلومتر شتابگیری عالی بود و بعد از آن ترس زیادی وجود داشت. آخرین سرعتی که از پشت قادر به دیدن آن بودم 231 کیلومتر بود و بعد از آن چشم های خود را بستم و فقط به این موضوع فکر می‏کردم که زندگی چقدر کوتاه است و البته حاضر بودم به خیلی چیزها اعتراف کنم به شرط اینکه زودتر توقف کنیم! البته در این فاصله، راننده موتورسیکلت بنا به گفته خودش به سرعت 257 کیلومتر نیز دست یافت. تجربه ‏ای که به هیچ عنوان حاضر به تکرار آن نیستم.
 
به هر حال طی سال‏ های گذشته همانقدر که آلمانی‏ها سعی کردند تا با موتورسیکلت‏ های ب‏ام‏و و مدل‏هایی همچون S1000 به اقتدار ژاپنی‏ ها در بازار سوپر بایک‏ ها پایان دهند، در مقابل ژاپنی‏ ها نیز با خلق خودروهایی همچون نیسان GTR و لکسس LFA در رقابت سوپر اسپرت‏ ها، توان فنی خود را به رخ رقبای اروپایی و خصوصا آلمانی‏ ها کشیدند و بایستی پذیرفت که با بهای پرداختی برای نیسان GTR حداقل در حال حاضر مجموع ه‏ای بهتر، سریعتر و هماهنگ‏تر را نمی‏ توانید پیدا کنید. 
 
اگر چه که طرفداران پورشه حاضرند اختلاف قیمت 70 درصد بیشتر را برای پورشه بپردازند و پشت فرمان 911 توربو قرار بگیرند، اما فراموش نکنیم که خودرو ایمنی (Safety Car) پیست مشهور نوربرگ رینگ در آلمان نیسان GTR است! و رکوردار طی یک دور این پیست برای خودرو غیر مسابقه ‏ای نیز در اختیار نیسان GTR قرار دارد.
 
 توجه شما را به جدول مقایسه مشخصات فنی جلب می‏کنیم:
 
 

مطلب از آرشیو مجله ماشین و در پایان ضمن تشکر از همکاری صمیمانه آقایان «افشین غلامی» و «بهمن» که ما را در تهیه این آزمون یاری دادند.

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس